sábado, 19 de diciembre de 2015

Discapacitat motriu

Recursos Educatius


Un infant amb discapacitat motriu requereix de molts recursos educatius per tal d'accedir a l'escola i poder adquirir coneixement d'una manera adaptada però alhora igual que els seus companys/es d'aula.
Algunes de les adaptacions relacionades amb les TIC que ens podem trobar són:

Teclats i tecles grans:









Teclat simplificat amb tecles grans de color




Teclat amb adaptador de metacrilat:







El teclat porta una carcassa que permet que l'infant amb discapacitat motriu, quan escrigui a l'ordinador, només accioni la tecla que pretén.



Ratolí de bola gran o de bola petita:



Aquests ratolins no s'han de desplaçar per sobre la taula. Són estàtics i s'utilitzen tot movent la bola. Aquesta adapatació fa que el seu ús sigui més fàcil.


Ratolins per ser utilitzats amb el peu:




Commutador de botó:

Pulsador amb gran sensibilitat que és pot accionar des de qualsevol punt i amb tota part del cos.





Programa molt similar al paint, però amb fàcil manipulació. És un programa destinat per a infants de 3 anys.



Programa de fàcil manipulació, on les consignes són fàcil de dur a terme. Aplicació senzilla. L'educador pot crear les activitats que consideri opotunes tot seleccionant-ne la dificultat.























Discapacitat motriu

Recursos ambientals


Pont de dragó

En aquest link trobareu un video on es pot visionar algunes de les adaptacions que es poden fer a l'entorn proper de l'infant per tal de que li sigui més fàcil adaptar-s'hi. Aquestes adaptacions són de la Sala Polivalent de l'escola de Formació Professional Especial Pont del Dragó que permet el control de l' entorn adaptat a cada estudiant.




Projecte FRESSA

Aquest projecte engloba molts recursos. Tots ells destinats a les diverses temàtiques. Com poden ser:


  • Informàtica i educació (en especial d'Educació Especial)
  • Matemàtiques
  • Probabilitat i estadística
  • Física
  • Música
  • Estudi del so i de la veu
  • Filosofia
 Però, una de les novetats d'aquest projecte és:  AndroidPlaphoons. Això és una aplicació creada per ser instalada a les tablets electròniques.


"És una nova versió del programa que en cas de disposar d'una tablet (Windows), pot aprofitar les seves capacitats, tant des del punt de vista de l'usuari com del creador i/o editor de plafons. Si no es disposa d'una tablet, o sigui que es faci servir en un PC o portàtil Windows, aquesta és la última versió del programa que es recomana baixar ja que incorpora moltes millores i correccions."


Una altre alternativa pot ser el recurs: Leerme Plaphoons. Funciona amb el moviment de la retina, amb la mirada del infant. S'ha de dominar i treballar, però és un bon recurs per les persones amb alt grau d'afectació en les extremitats superiors i/o inferiors.


Hi ha un munt de recursos que permeten als infants a comunicar-se amb l'entorn: escriure el seu nom, demanar alguna cosa, expressar-se, etc.







Discapacitat Motriu


Recursos Informatius


És un blog creat per l'escola andorra que parla molt bé sobre algunes discapacitats en concret que tenen afectació motriu, cada una d'elles amb una afectació diferent i amb un nivell diferent.
Alguns dels temes que podem trobar són: l'organització de l'aula, discapacitats motrius més comuns a l'escola, diverses definicions  (paràlisis cerebral, tetraplegia, paraplegia, espasticitat, etc).



És una entitat sense ànim de lucre. Dirigida i gestionada per persones amb diversitat fucional i necessitat d'assistència personal.
Crear xerrades, jornades, activitats, etc. Tracta diversos temes però tots ells encaminats a la capacitat de ser independent.





Des del departament d'educació de la Generalitat de Catalunya ens ofereix una guia destinada sobretot a l'entorn de la persona amb discapacitat motriu. 


En aquesta guia podem trobar aspectes com:

  • Definició de discapacitat motriu
  • Aquesta discapacitat en infants i la transició a la vida adulta.
  • La vida quotidiana dels infants amb aquesta discapacitat
  • L'escolarització d'aquests infants
  • Ajuts tècnics que se'ls pot oferir.
  • Quins serveis de suport tenen accés les famílies i, també, els mateixos infants
  • Prestacions i ajuts que ofereixen les diverses entitats en el cas de patir la discapacitat o per les persones que requereixen dependència d'un adult.
  • Normativa vigent.


És la pàgina de l'associació i fundació de la paràlisi cerebral.



La seva misió consisteix en:

"La raó de ser d'ASPACE, entitat sense ànim de lucre, és l'atenció integral a les persones amb paràlisi cerebral i altres patologies del desenvolupament, així com a les seves famílies. Aquesta atenció té un caràcter multidisciplinari i abasta els àmbits de la salut, educatiu i social, al llarg del cicle vital de les persones ateses, oferint una cartera de serveis ajustada a les necessitats de les persones i a criteris de sostenibilitat. ASPACE desenvolupa la seva activitat amb vocació de millora contínua i d'innovació, que inclou l'activitat docent."

Parla sobre què és la paràlisi cerebral, què provoca, les seves etapes, quina rehabilitació hi ha, quins tipus poden haver-hi, etc.

Accessibilitat Web

És una pàgina web proporcionada per l'Ajuntament de Barcelona que ens ofereix la definició de discapacitat motriu i alguns recursos destinats a gent afectada per que tinguin accés a les noves tecnologies amb facilitat.




El TDAH i tu

En aquesta entrada us mostrem una pàgina web que té molts recursos si tots destinats a les persones que estan en contacte amb persones que tenen TDAH, ja sigui des d'una relació d'alumne-infant, de pares a fills o d'adults amb el transtorn. 

El web ens ofereix des de la simptomatologia, al diagnòstic i la vida posterior de la persona que el té, per exemple ens ofereix pautes per a establir a una classe, la importància dels missatges positius que afavoreixen a l'autoestima, com mantenir una disciplina...  Des de la mateixa pàgina ens podem descarregar fitxes que es poden adaptar a cada cas particular alguns exemples són:

item-lo-que-se-me-da-bien-tdahytu.es  item-que-meto-en-la-mochila-tdahytu.es  item-termometro-de-estado-de-animo-tdahytu.es   

A més tenim recursos audiovisuals per poder entendre una mica millor què és el TDAH:

El meu germà te TDAH: 

Us convidem a visitar la pàgina web i descobrir tot els recursos que ofereix: http://www.tdahytu.es/



TDAH i el departament d'educació de Catalunya

El departament d'educació de la comunitat autònoma de Catalunya ofereix diferents pautes, per a famílies i mestres per tal de guiar les actuacions amb nens/es amb TDAH, és important saber que aquest trastorn està present a les atencions a la diversitat que hi ha al currículum i es tenen orientacions pels programes individualitzats que cal realitzar per garantir un èxit escolar. Des del web podem descarregar l'informe FAROS respectiu al TDAH. Aquest document està creat des de l'Hospital de Sant Joan de Déu de Barcelona  i  el seu objectiu és promoure la salut i el benestar infantil, dirigint-se principalment a les famílies, cuidadors i professionals de la salut i l'educació.

En el aquest mateix blog facilitem l'enllaç web de FAROS on s'hi poden trobar múltiples informacions relacionats amb àmbits de la salut física i mental com novetats en recerca, fàrmacs, recursos per a treballar les emocions...  web FAROS


viernes, 18 de diciembre de 2015

Trastorn de l'espectre autista

Pictotraductor

Aquesta aplicació online és un projecte que facilita la comunicació amb persones que tenen dificultats d'expressió oral i que es comuniquen més eficientment mitjançant imatges.

És molt útil tant per a les famílies com a professionals, per a poder comunicar-se, en qualsevol lloc i sense perdre temps en organitzar allò que volen transmetre. A més, amb el registre en l'aplicació, és possible personalitzar les imatges amb pictogrames personals, que solament seran vistos sota l'usuari personal.

A més, es poden guardar les frases amb pictogrames o compartir-les, tant a les xarxes socials com per correu electrònic, i imprimir-les si així es requereix.

És un diari visual pensat especialment per persones amb TEA o dificultats de comunicació. Desenvolupada per la Fundació Orange i BJ Adaptacions, aquesta app permet treballar de forma fàcil i intuitiva, donant molta rellevància als elements visuals i oferint diferents opcions de personalització.
Disponible per iPad, iPhone i Android, consta d'un senzill calendari en el qual es pot guardar i revisar les activitats realitzades durant el dia, de forma visual i estructurada, afegint imatges, vídeos...; anticipar activitats o events recurrents i fomentar la comunicació.
Ejemplo de actividad en Día a día

Aquesta pàgina web està especialment dirigida a persones amb TEA, les seves famílies i professionals. Ofereixen una selecció de les millors aplicacions per ordenadors Windows i Mac i de les millors apps per a dispositius Android, iOs i Windows Phone, així com un cercador per localitzar les millors apps per a cada persona.
Cada mes s'actualitza la llista d'apps amb les principals novetats, i s'inclouen referències a articles divulgatius i acadèmics sobre les tecnologies adreçades especialment a persones amb TEA.
Pel que respecta els recursos ambientals, es destaca la secció d'oci, en la qual trobem aplicacions especialment adaptades perquè puguin ser utilitzades per persones amb TEA, i l'apartat d'eines de suport, amb aplicacions pensades pel dia a dia: temporitzadors i rellotges visuals, economies de fitxes, gestors de torns...
També cal prestar especial atenció a la secció d'emocions i comportament social, pensada per ajudar a conèixer els hàbits d'autonomia, les situacions socials amb l'entorn i expressar i reconèixer les pròpies emocions i les dels altres.
Per últim, trobem un apartat de recursos per a famílies i professionals, que inclou tests de TEA, registre de dades, xarxes socials...
Resultado de imagen de appyautism

jueves, 17 de diciembre de 2015

TDAH i el seu dia a dia

El doctor i psiquiatra Kazuhiro Tajima i el seu equip han creat un mètode d'entrenament cognitiu diari específic per a infants amb TDAH, un dels seus estudis confirmava que els videojocs milloraven la concentració i és per aquest motiu que va decidir crear l'aplicació TDAH Trainer. Aquest recurs està disponible per als infants i pels adults.

A continuació s'adjunta un vídeo on el mateix creador explica el funcionament d'aquesta aplicació: 



Malgrat que el recurs presentat encara és de pagament es pot descarregar tant en sistemes d'android com d'IOS en facilitem l'enllaç per a descarregar-lo, TDAH Trainer Kids (infants), TDAH Trainer Adults.

Captura de pantalla del iPhone 1   Captura de pantalla del iPhone 2  Captura de pantalla del iPhone 4


miércoles, 16 de diciembre de 2015

DISCAPACITAT AUDITIVA


És tracta d'una app avalada per l'Associació per a la Normalització del Llenguatge de Signes capaç de traduir a llengua de signes un total de 12.000 paraules amb els seus corresponents vídeos en els quals una intèrpret els representa en aquesta llengua. 


La idea és que aquesta eina puguin utilitzar-la tant persones sordes com a oïdores que vulguin transmetre un missatge, entendre-ho o iniciar-se en la llengua de signes.



DISCAPACIAT VISUAL

SuperVision

Es tracta d’una aplicació per a tablets i mòbils que es pot descarregar mitjançant el Google Play, amb la que podem controlar el zoom del mòvil o de la Tablet per tal que podem veure molt de prop els elements de la pantalla.

En el cas dels infants, poden controlar el zoom dels jocs o de la pantalla per tal que s’adapti a les seves necessitats.






La Direcció d'Educació, Ocupació i Promoció Cultural de l'ONCE ha elaborat una eina d'aprenentatge del teclat de l'ordinador per a nens i nenes amb ceguesa o deficiència visual, a partir de cinc anys.

El programa ofereix un centre d'interès comú (la selva) que motiva a l'usuari a conèixer les diferents zones del teclat. La metodologia utilitzada serveix per treballar amb una tècnica d'aprenentatge correcta. D'una banda, la necessària segmentació i independència de dits i, per un altre, el control de la ubicació correcta dels dits en les seves respectives tecles de la fila guia i la barra.

Per facilitar la seva utilització tant en centres escolars com als domicilis particulars dels alumnes, *MEKANTA es podrà descarregar gratuïtament de la Web de l'ONCE des de l'enllaç “recursos educatius.





Tauleta digitalitzadora

La tauleta digitalitzadora és una planxa magnètica de material plàstic sobre la qual, mitjançant un llapis magnètic (que fa les vegades de ratolí) es pot dibuixar, escriure, navegar.
Es connecta a l'ordinador per via USB o via BLUETOOTH.

Una vegada calibrada la planxa magnètica de la tauleta, aquesta és fidel reflex de totes les àrees de pantalla de l'ordinador. És a dir es converteix en una espècie de pantalla tàctil encara que sense la imatge gràfica de la pantalla de l'ordinador.

Si fem una còpia en relleu de la pantalla de l'ordinador i la col·loquem sobre la tauleta, nosaltres podem actuar sobre aquesta, activant amb el llapis magnètic les zones sensibles, enllaços o botons de comandos, igual que si utilitzéssim el ratolí en la pantalla.

Aquesta tauleta és de gran utilitat per a alumnes cecs totals ja que permet, mitjançant les adaptacions en relleu necessàries, treballar amb aplicacions informàtiques que d'una altra forma seria impossible.

DISCAPACITAT AUDITIVA


L'editorial Carambuco edita i adapta contes de parla espanyola a la llengua de signes tan per infants sords i oients. Els contes disponibles en aquesta web es poden comprar. A més, quan cliques a sobre del conte, tens disponible un resum del conte, i a més, es pot veure mitjançant una finestra de "Youtube".







Aquesta Biblioteca virtual posa a la disposició de tots els usuaris de llengua de signes espanyola i dels professionals i investigadors d'aquesta llengua un projecte pioner al món: la primera biblioteca general d'una llengua de signes.
Pensant amb els infants, hi ha activitats relacionades amb diversos temes educatius com el cos humà o els aliments amb activitats interactives que es relacionen amb el llenguatge de signes.








DISCAPACITAT AUDITIVA










FESOCA (Federació de Persones Sordes de Catalunya)

La Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA) és una organització no governamental (ONG) sense ànim de lucre fundada l'any 1979, que representa a la comunitat sorda catalana i a les seves associacions afiliades, oferint els seus serveis a totes elles.

Les finalitats i objectius bàsics, es basen en la representació i defensa dels drets de les associacions membres i de totes les persones sordes en general per aconseguir la seva plena participació i integració en la societat actual.



























Federació ACAPPS (Federació d’Associacions catalanes  de pares i persones sordes).


La Federació ACAPPS és una entitat sense afany de lucre creada l'any 2004 que està formada per ACAPPS Barcelona, ACAPPS Lleida, ACAPPS Vallès i ACAPPS Penedès.
La missió de la Federació ACAPPS és representar i defensar els drets i interessos globals de les persones amb discapacitat auditiva i de les seves famílies, a tots els nivells, davant la Societat, Administracions i altres Institucions, integrant i impulsant, amb aquesta finalitat, l’acció de les Associacions Catalanes de Pares i Persones Sordes.
Els serveis que ofereix són: 









ASPAS (Associació de Pares de Persones amb Discapacitat Auditiva)

L'associació ASPAS ofereix una sèrie de recursos (de 0 a 6 anys) a pares, educadors i professionals per atendre la discapacitat auditiva de fills i alumnes, a més d'assessorar i proporcionar informació referent a aquesta discapacitat.


A la pàgina web podem trobar recursos diferenciats de Primer Cicle d'Infantil (0-3) i el Segón Cicle (3-6). A més, trobem un apartat de recursos tecnològics, lectures recomenades. I d'altres com orientació destinada a pares i educadors, on apareixen tallers per als pares, informació d'aspectes com signes d'alerta, o estratègies metodològiques a l'aula per infants amb discapacitat auditiva.


martes, 15 de diciembre de 2015

DISCAPACITAT VISUAL






Es tracta d'un joc interactiu editat per la ONCE que fomenta la inclusió a l'aula dels alumnes amb dèficit visual. És un recurs multimedia dirgit a nens a partir de 3 anys i que pot ser utilitzat tant pels infants amb aquest dèficid i els que no el pateixen.

Consta d'un conte interactiu dividid en 4 capítols i de 17 activitats adaptades al nivell evolutiu de cada infant i al seu ritme d'aprenentatge.

A més inclou reforços verbals amb efectes sonors reals i informació auditiva, donant accès als infants amb aquesta discapacitat.




La web de Fantasmín


El Centre Nacional d'Informació i Comunicació Educativa d'Espanya (CNICE) posa a la disposició dels pares i docents la secció anomenada la Web d'en Fantasmín, la qual ensenya sobre relacions lògiques com les estacions de l'any, transport, cures, vestimenta i clima, ajudant a més, a repassar continguts de llenguatge i comprensió lectora seguint simples instruccions. 

El lloc compta amb diverses pantalles, depenent on cliquem del castell que ens porta a les diverses activitats de l'aplicació, a més de sons i relats de les accions que l'usuari realitza amb instruccions parlades.












EVIN. Estimulació Visual a Internet

EVIN es tracta d'una pàgina web on trobes tot un seguit de jocs online destinats a l'estimulació visual: trencaclosques, discriminació visual, memòria, etc.

El programa et dona l'opció d'escollir la dificultat, i un cop realitzat el joc, hi ha una pantalla final que t'informa dels errors i del temps que ha durat.